Reisai į kaimą – kartą per savaitę, mėnesį

Saulius GAJAUSKAS

Antraštėje paminėtas reisų dažnumas – karti tiesa. Į rajono centrą ar dar toliau nutaręs keliauti kaime gyvenantis žmogus turi iš anksto susiplanuoti tokią kelionę, kad spėtų ir reikalus sutvarkyti, ir į paskutinį autobusą namų link suspėti. Kitu atveju teks atseikėti taksistui. Kartą per mėnesį į Telšius kursuojantis autobusas surenka beveik pilną saloną žmonių. Tokio dažnio maršrutas praktikuojimas iš Naujosios Akmenės į Laižuvą per Jučius. Keleivių pervežimo paslaugas teikiančios UAB „Naujosios Akmenės autobusų parkas“ direktorius Jurgis Sarulis sako, kad dėl 1-2 keleivių kasdien į kaimą autobusas nekursuos, o iš 29 vietinių (priemestinių) maršrutų didžioji dalis nuostolingi. Mažėja gyventojų, atitinkamai ir potencialių keleivių skaičius. Palyginimui šešerių pastarųjų metų pervežimų dinamika:  2011 metais parko autobusai pervežė 334 tūkst. keleivių; 2012 m. – 326,5; 2013 m. – 318,4; 2014 m. – 312,8; 2015 m. – 296,5; 2016 m. – 270 tūkstančių. Pasiguosti galima nebent ta aplinkybe, kad keleivių mažėja visoje šalyje.

Kaip ir kiekvienai pelno siekiančiai organizacijai, taip ir autobusų parkui svarbūs išgyvenimą lemiantys ekonominiai rodikliai. 2016-aisiais bendra 25 parko autobusų rida siekė 942 tūkst. kilometrų, 0,9 tūkst. km daugiau negu 2015 metais. Vienas kilometras priemiesčio autobusu kainuoja 10 euroentų, tarpmiestiniu maršrutu – 0,7-0,8 eurocentai. Už praėjusius metus bendrovė gavo 532,2 tūkst. eurų pajamų: 29 priemiestiniai maršrutai į bendrą katilą atseikėjo 229,2 tūkst. eurų, kai trys tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutai – 271,5 tūkst. Užsakomieji reisai ir kita veikla pajamas pagausino 36,4 tūkst. eurų. Praėjusią vasarą, be reguliaraus susisiekimo reisų, bendrovės autobusai  organizuotus poilsiautojus vežė į Palangą. Bandomosiomis kelionėmis į Ventspilį (Latvija) įsilieta į tarptautinę kelių transporto rinką. Ji pasiteisino, todėl šią vasarą jos taps dažnesnės ir bus tęsiamos nauju maršrutu Naujoji Akmenė – Mažeikiai – Ventspilis.

Svarbus praėjusių metų iššūkis parkui buvo naujos autobusų stoties statyba rajono centre, nes senoji nebeatitiko nei keleivių, nei miesto gyventojų poreikių. Pagal jungtinės veiklos sutartį su UAB „Jupojos statybinės medžiagos“ Naujojoje Akmenėje iškilo kompaktiška autobusų stotis, prie kurios statybos parkas prisidėjo nedidele 40 tūkst. eurų suma.

Statyba į antrą planą nukėlė autobusų parko atnaujinimą, tad šiemet nebėra kur trauktis. Pagal ES vienos iš investicijų programos ketvirtąjį prioritetą „Vietinio kelių transporto priemonių parko atnaujinimas“ regionams skirtos lėšos ir patvirtintas finansavimo aprašas. Naujosios Akmenės autobusų parkui skirti 182 tūkst. eurų. Pasak direktoriaus J. Sarulio, tai tikslinės lėšos ir pirkti galima tik naujus ekologiškus autobusus, kurių kuras slėgtos gamtinės dujos arba elektra. Tai brangios transporto priemonės ir su savivaldybe teks ieškoti sprendimo ką pirkti.

Autoriaus nuotraukos